Edith 

Woonbegeleider
Locatie Den Helder

 

Edith is woonbegeleider bij dnoDoen in Den Helder. ‘Ik begon toentertijd bij Stichting dak- en thuislozen Den Helder en omstreken, later is dit overgenomen door dnoDoen. We hadden toen het sociaal pension waar wel tot zo’n 40 mensen opgevangen werden. Ik werkte in onregelmatige diensten.

Drie jaar geleden is de nachtopvang gestart in Den Helder. De nachtdiensten werden te zwaar voor mij en ik kreeg de mogelijkheid om deels in de nachtopvang en deels voor het doorstroomhuis te werken. Ik doe dit nog steeds met heel veel plezier!’

Mijn werkdag

‘Om 8.00 uur begint mijn dag bij de nachtopvang. Er zijn dan nog cliënten in de nachtopvang die zich klaar maken om te vertrekken en ook aan hun dag te beginnen. Wanneer alle cliënten weg zijn, ga ik samen met mijn collega de ochtendoverdracht doen. Ook maken we een rondje langs alle kamers in het doorstroomhuis. We brengen de post rond, checken of de gezamenlijke keuken schoon is en kijken of er wellicht nog iemand is die onze hulp nodig heeft. Tussen 12.00 en 13.00 uur probeer ik thuis te zijn, want om 17.00 uur begint mijn avonddienst weer bij de nachtopvang. Hier draag ik zorg voor de cliënten die binnen komen om de nacht bij ons door te brengen. Rond 23.00 uur is mijn dienst afgelopen en ga ik weer naar huis.’

Trots

‘Ik ben mijn hulpverleningscarrière begonnen zonder opleiding. Door de overname van Stichting dak- en thuislozen Den Helder door dnoDoen werd ik verplicht een diploma te halen. Dit diploma kon ik via dnoDoen behalen. In eerste instantie zag ik hier als een berg tegenop. Zeker toen ik ook nog als eindopdracht een presentatie moest gaan geven! Hier had ik echt pijn in mijn buik van. Om te oefenen heb ik een aantal cliënten gevraagd die naar mijn presentatie wilde luisteren. Toen ik op school de presentatie moest geven ging het van een leien dakje en heb ik mijn diploma vol trots behaald! Ook ben ik er trots op wanneer we een cliënt zodanig hebben kunnen helpen dat deze weer op eigen benen kan staan en ons niet meer nodig heeft.’

Konijnenpootje

In het sociaal pension heb ik samen met mijn collega eens een geintje uit gehaald met een cliënt. We wisten van deze cliënt dat hij dit zeker kon waarderen. ’s Avonds zit de voordeur op slot. Cliënten moeten dan aanbellen voordat ze naar binnen kunnen. Zo ook deze cliënt. Toen deze aanbelde zeiden mijn collega en ik, je moet ons eerst het wachtwoord vertellen, maar wel zachtjes hoor anders horen andere mensen het ook. De cliënt snapte er niets van want dat hoefde nooit. Daarnaast wist hij het wachtwoord ook niet. Wij zeiden tegen hem: ‘Oké, wij vertellen je voor één keer het wachtwoord. Het wachtwoord is ‘Konijnenpootje’. Vanaf dat moment kwam hij elke avond aan de deur en fluisterde dan “Konijnenpootje”. Wij hebben daar vreselijk veel lol om gehad. Toen wij hem vertelde dat het een geintje was heeft hij er ook erg veel lol om gehad! We hebben er samen nog vaak over kunnen lachen. Binnen dnoDoen is er dus zeker ruimte voor humor en lol! We maken er samen iets gezelligs van!’

Behandel een cliënt zoals je zelf behandelt wilt worden

‘Mijn tip als je bij dnoDoen wilt komen werken? Blijf jezelf en ga niet boven de cliënt staan. Behandel hem gelijkwaardig dan krijg je veel voor elkaar!’